Huisstijl en brand recognition

Net zoals jijzelf herkenbaar bent aan je uiterlijk, maar ook je kledingstijl en je haartooi, beschikken veel bedrijven en organisaties over een huisstijl. Het bezorgt hun bedrijf en eventuele producten en merken een identiteit (corporate identity). Hiervoor stelt het bedrijf in samenspraak met een grafisch bureau of reclamebureau een stijlgids of stijlbijbel op. Hierin bepalen ze welke kleuren, lettertypes, illustraties, logo's enz. gebruikt moeten worden in alle bedrijfscommunicatie. Bij een merknaam zorgt het voor een betere “herkenning” (brand recognition). 

Originaliteit is een gevaarlijk begrip. Over het algemeen laat je je altijd inspireren door bepaalde stijlen. Daar is ook niks mis mee. Belangrijk is dat de diverse elementen van jouw stijl bij elkaar passen. Daarom kan je best naar voorbeelden uit bepaalde grafische stijlen of kunststromingen kijken. De Art Deco-stijl leent zich bijvoorbeeld goed voor zaken of producten die een kwaliteitsvolle uitstraling hebben: parfum, chique restaurants enz. Als grafisch vormgever is kennis van de kunststromingen van de negentiende en twintigste eeuw, en vooral van de grafische stijlen daar binnen, niet enkel belangrijk, maar zelfs essentieel. Een graficus of graphic designer gebruikt een stijl voor het maken van affiches, posters, de opmaak van boeken en magazines, visitekaartjes... Hij/zij combineert tekst met afbeeldingen en grafische elementen. 

Volgende pagina