Codecs en containers

Filmformaten: codecs en containers

Doorheen de jaren zijn er diverse manieren bedacht om video digitaal te coderen. Een codecis een softwarematige manier om video en audio in bits en bytes (nullen en enen) om te zetten. Een codec kan die bits omgekeerd ook weer omzetten in beelden en audio. 

Codec staat immers voor COderen/DECoderen. Een containerbewaart het videospoor en één of meerdere audiosporen in één ‘verpakking’. Sommige containers kunnen eveneens ondertitels, menu-indelingen, hoofdstukken,... bewaren. Aan de bestandsextensie herkent u welke container voor de digitale video is gebruikt, al weet u daarmee nog lang niet welke codec voor de audio en/of video is gebruikt. De meest gebruikte codec in onze tijd is H.264 / MPEG-4 AVC.   

Je zorgt er best voor dat je een goed conversieprogramma installeert om films van de ene codes/container naar de andere te converteren. Een handig programma is het gratis HandBrake:  https://handbrake.fr/

Compressie

Vaak zijn filmbestanden zeer groot. Met de juiste codec en container, kan je de bestandsgrootte van films aardig verkleinen.

Bij analoge film wordt elk beeldje afzonderlijk opgeslagen, ook al richt je je camera een uur lang op hetzelfde schilderij. Bij digitale compressiegaat de software op zoek naar patronen in de opeenvolgende beelden. Enkel die beeldfragmenten van het beeld die werkelijk veranderen, worden opgeslagen. Maar ook daar kan compressie gebeuren. Stel je voor dat je een landschap filmt vanaf een vast statief. Door het landschap rijdt een auto. Het algoritme zal enkel die onderdelen van het landschap die wijzigen onthouden, maar de pixels van de auto blijven ondanks hun veranderde positie in het beeld vrijwel ongewijzigd. Dus: wanneer je je camera een uur lang op hetzelfde schilderij heeft gericht, zal de film na compressie bijzonder klein zijn. De software vergelijkt voortdurend opeenvolgende beelden. Compressietechnieken worden eveneens gebruikt wanneer in een massa digitale gegevens moet worden gezocht naar bepaalde patronen. Bij computer vision is een machine in staat om informatie uit afbeeldingen of beelden af te leiden. Implementaties zijn niet moeilijk te bedenken: het sturen of besturen van robots, tellen van voetgangers, afbeeldingen indexeren en organiseren, interactie met de omgeving en vele andere.
Volgende pagina