Histogrammen

Een histogramof kolommendiagramis de grafische weergave van de frequentieverdeling van in klassen gegroepeerde data, afkomstig uit een continue kansverdeling.

Een histogram is een speciale naam voor een staafdiagram bij een frequentietabel of percentagetabel met een indeling in klassen. De variabele is meetbaar en continu. Dit betekent dat de getallen elke waarde mogen aannemen en niet bijvoorbeeld alleen hele getallen.

Histogram versus staafdiagram

Het grote verschil is dat een histogram alleen wordt gebruikt om de frequentiete tonen van het voorkomen van scores in een continue dataset die is onderverdeeld in klassen, de zogenaamde bins. Staafdiagrammen daarentegen kunnen worden gebruikt voor veel andere soorten variabelen, waaronder ordinale en nominale gegevensverzamelingen.

Een histogramverdeelt de waarden van een variabele in intervallen. In het histogram kun je het aantal (of percentage) waarnemingenaflezen dat in elk interval terechtkomt. Meestal kiest men intervallen van gelijke breedte. Op de horizontale as heb je altijd te maken met een continue variabele en dus met een schaalverdeling.

Een histogram met een duidelijk interval

VOORBEELD:

Er wachten 3 klanten tussen 1 en 35 seconden.
Er wachten 5 klanten tussen 1 en 40 seconden.
Er wachten 5 klanten tussen 1 en 45 seconden.
Er wachten 5 klanten tussen 1 en 50 seconden.

In dit voorbeeld gaat het duidelijk om een "continue interval" (doorheen de tijd in dit geval).
Bij een histogram geef je weer hoe vaak iets voorkomt in een groep gegevens.

Onderdelen van een histogram

1. De titel:De titel beschrijft de informatie in het histogram.
  2. X-as: De X-as zijn intervallen die aangeven onder welke schaal van waarden de metingen vallen.
  3. Y-as: De Y-as toont het aantal keren dat de waarden voorkwamen binnen de door de X-as ingestelde intervallen.
  4. De balken: De hoogte van de balk toont het aantal keren dat de waarden binnen het interval voorkwamen, terwijl de breedte van de balk het interval aangeeft dat wordt bestreken. Voor een histogram met gelijke bins moet de breedte voor alle balken gelijk zijn.
Volgende pagina